Publicitate din interbelic în două limbi

Afișe bilingve româno-maghiare în Clujul interbelic” este, cu siguranță, o expoziție care vă va aduce un zâmbet. Organizatorii, Ucu Bodiceanu și Ancuța-Lăcrămioara Chiș au selectat din ziarele vremii tot soiul de anunțuri de servicii disponibile pe piață până în 1940.

„Am vrut să arătăm că bilingvismul care acum se practică tot mai mult în advertisingul din străinătate, nu era necunoscut în Clujul interbelic, ci, dimpotrivă, se uza de el în mod frecvent”, a spus Ancuța Chiș. Reclamele selectate au urmărit să readucă în cotidian câteva flashback-uri dintr-o lume acum aproape dispărută. Meserii precum cele de pălărier, blănar, cărnețar sau cojocar aproape că nu mai există. Pe vremuri, însă, domnul Rindt Rudolf, în magazinul lui de pe Calea Victoriei nr. 53, actualmente bulevardul Memorandumului, probabil că era un măcelar specialist în tehnica wurstilor. El a plătit un anunț într-un periodic, ca să atragă clienți.

Din aceleași reclame aflăm că un anumit F. Zilahi deținea un Garaj de Motociclete pe str. Regele Carol al II-lea, la nr. 59 (acum Dorobanților), și că pantofarul Roth executa „ghete de primul rang”, în timp ce pictorul Gratz își anunța disponibilitatea pentru a zugrăvi „ferestrele și odăile” clujenilor, dar numai dacă locuiau în Centru. Fodor Laszlo de pe Calea Victoriei nr. 2 era multi-specializat: nu doar că freza doamne și domni, dar era și doctor de păpuși și lipitor de porțelan și sticlă.

Expoziția poate fi vizitată în fiecare zi de festival la galeria Între Trepte a Casei de Cultură a Studenților, etajul întâi. 

Text: Bianca Felseghi